Monopol zákazníka při koupi na internetovém obchodě? Vrácení zboží do 14 dnů!

Nechci, aby tato série článků vyzněla jako fňukání obchodníka nad naprosto nefunkčním tržním mechanismem. Nicméně práva spotřebitele mi přijdou, že opravdu převažují nad vyváženým obchodním stykem.


Spotřebitel má neustále nová a nová práva, ale obchodník za minimální marže může leda tiše koukat.

Není neobvyklé, že spousty zákazníků si dělají z internetových obchodů srandu. Každý se ohání tím jaký je pán, jaká má práva a že on je zákazník a ať si ostatní sednou na zadek. Povinnosti zákazníka ho nezajímají a má pocit, že může všechno. Ochrana spotřebitele do něho neustále láduje jak má být více a více přísný a nesmlouvavý. O tom že si zákazníci rádi vymýšlí to je jiná pohádka.

Vrácení zboží do 14 dnů!

To je jistě legitimní právo a nic proti němu nemám. Zákazník zboží neviděl, přece jen nakupuje podle obrázku, který nemusí přesně vyjádřit skutečnost.

Ovšem projevuje se tady právě přehnanost kampaně různých ochránců spotřebitele. Dostatečně se do zákazníka sype jak si nemá nechat nic vymlouvat a že všechna práva jsou na jeho straně.

Není divu, že více než 50% takových zákazníků, co vrací zboží, si neuvědomuje, že toto právo mu nijak nenahrazuje tu skutečnost, že náklady obchodníka spojené s expedicí zboží a to minimálně smluvně domluvená doprava, prostě a jednoduše nemůže nést obchodník na vlastních bedrech.

Proč taky! Tyto náklady musí hradit zákazník! Mylně se většina lidí domnívá, že je to asi zadarmo, a že to snad platí stát, když si takový zákon vymyslel, že?

Považte jen to, že většina dnes prodávaného sortimentu je díky různým porovnávačům zboží stažena na takové minimum, že prodávat zboží do 2000 Kč se vůbec nevyplatí, marže na takovém zboží se obvykle rovná těm nákladům na expedici a dopravu. Chcete říct, že to je podnikatelské riziko? Je Vám jasné, že pak malí obchodníci zaniknou? Že přežije jen velká www.alza.cz, www.mall.cz a další megaobchody, kteří nemají sebemenší skrupule zamítnout automatickou každou Xtou reklamaci? Myslíte, že máte na to si z nich něco vzít? Pro ně je to výhodné, protože vědí, že jen minimum zákazníků se bude bránit. Jen z principu věci se oni musí chovat přísně, ono nakonec stejně tam koupíte znovu, každého ta hořkost přejde, protože ostatní obchodníky si zákazníci sami zlikvidují.

Nejlepší jsou takoví zákazníci co si nechají půl hodiny o nějakém produktu povídat, pak si ho objednají a aniž by zrušili objednávku ho najdou druhý den v nějakém hypermarketu v akci a pak ho jednoduše napřevezmou a ještě si dovolí něco prohlašovat o tom, jaký je ten prodavač zloděj.

Směšné na tom je, že i po koupi v takovém marketu mají tu drzost se zeptat na udržbu koupeného produktu u toho eshopu, kde nakonec nekoupili a co jim věnoval dárek v podobě práce svých zaměstnanců a odborných rad.

Závěrem, zdá se, že český trh ještě není morálně připraven na tak příliš velkou ochranu zákazníka, protože pro českého zákazníka je skoro samozřejmost, že když může zapřít svou povinnost nebo se ji vyhnout, byl by hloupý, kdyby to neudělal.